Analýza brzdenia – brzdné dráhy osobných vozidiel 2

pokračovanie článku: Analýza brzdenia – brzdné dráhy osobných vozidiel 1

 

Vozidlo Kia Soul 1,6 CVVT

Značka: Kia   Obchodný názov: Soul   Karoséria: AB hatchback    Rok výroby: 2009

Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1598 cm3/93 kW   Palivo: benzín  Stav tachometra: 55 900 km  Prevádzková hmotnosť: 1 329 kg   Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč  ABS: áno

Pneumatiky

Zimné: Pirelli Snowcontrol 195/65 R15      Hĺbka dezénu PN/ZN:  6mm/7mm

Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.

Miesto merania

Cesta I/61 – 6 km smer PB-ZA – diaľničný privádzač Sever PB, lyžiarske stredisko Vrátna, parkovisko-sneh. 

Brzdná skúška  č.1:

Podmienky: suchá vozovka, slabý vietor,  teplota vzduchu 3 °C, dátum 8.04.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:40 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 53,33 km.h-1
Brzdná dráha: s = 12,00 m
Brzdné spomalenie: a = 9,14 m.s-2

Soul 1

Graf 1 – a/t, v/t, Kia Soul zimné pneu

Brzdná skúška  č.2:

Podmienky: suchá vozovka, slabý vietor,  teplota vzduchu 16 °C, dátum 14.04.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 14:30 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 51,85 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  11,85 m
Brzdné spomalenie: a = 8,57 m.s-2

Soul 2Graf 2 – a/t, v/t, Kia Soul zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 14:32 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,65 km.h-1
Brzdná dráha: s = 10,46 m
Brzdné spomalenie: a = 9,09 m.s-2

Soul 3Graf 3 – a/t, v/t, Kia Soul zimné pneu

Meranie 3 – vypočítané hodnoty  ( čas 14:35 ) rýchlosť 90 km/hod

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 85,39 km.h-1
Brzdná dráha: s = 32,59 m
Brzdné spomalenie: a = 8,63 m.s-2

Soul 4Graf 4 – a/t, v/t, Kia Soul zimné pneu

Brzdná skúška  č.3:

Podmienky: mokrá vozovka, slabý vietor,  teplota vzduchu 2 °C, dátum 10.04.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 13:05 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 50,55 km.h-1
Brzdná dráha: s  = 11,62 m
Brzdné spomalenie: a  = 8,48 m.s-2

Soul 5

Graf 5 – a/t, v/t, Kia Soul zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 13:10 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V= 45,41 km.h-1
Brzdná dráha: s = 9,34 m
Brzdné spomalenie: a = 8,52 m.s-2

Soul 6

Graf 6 – a/t, v/t, Kia Soul zimné pneu

Brzdná skúška  č.4:

Podmienky: mokrý sneh, bezvetrie,  teplota vzduchu 2 °C, dátum 9.04.2013,  pneu zimné + snehové reťaze na prednej náprave, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 13:55 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 53,94 km.h-1
Brzdná dráha: s = 48,58 m
Brzdné spomalenie: a =   2,31 m.s-2

Soul 7Graf 7 – a/t, v/t, Kia Soul zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 13:58 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,05 km.h-1
Brzdná dráha: s = 38,79 m
Brzdné spomalenie: a = 2,39 m.s-2

Soul 8

Graf 8 – a/t, v/t, Kia Soul zimné pneu

Brzdná skúška  č.5:

Podmienky: mokrý sneh, bezvetrie,  teplota vzduchu 2 °C, dátum 9.04.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 13:50 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,50 km.h-1
Brzdná dráha: s = 46,62 m
Brzdné spomalenie: a = 1,79 m.s-2

Soul 9

Graf 9 – a/t, v/t, Kia Soul zimné pneu

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Zmerali sme brzdnú dráhu na mokrom snehu so snehovými reťazami na predných kolesách a bez snehových reťazí. Rozdiel v spomalení bol na prvý pohľad relatívne malý, len približne 0,5 m.s-2. Prevedené na brzdnú dráhu v metroch sa rozdiel podstatne viac zvýraznil. Z rýchlosti 50 km/h by sme s reťazami zastali na približne 42 metroch, bez reťazí sa táto vzdialenosť natiahne na viac ako 54 metrov, teda o takmer 30%. Z nameraných hodnôt môžeme konštatovať aj minimálny rozdiel v brzdení na mokrej vozovke pri teplote +2 °C a brzdení na suchej vozovke pri teplote +16 °C.

 

Vozidlo Kia Cee’d 1,4 CVVT

Značka: Kia   Obchodný názov: Cee’d   Karoséria: AB hatchback    Rok výroby: 2007

Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1396 cm3/77 kW   Palivo: benzín  Stav tachometra: 54 800 km  Prevádzková hmotnosť: 1 263 kg   Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč  ABS: áno

Pneumatiky

Zimné: Nankang Snow Viva SV-1   195/65 R15 91T    Hĺbka dezénu PN/ZN:  6mm/6mm

Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.

Miesto merania

Cesta I/61 – 6 km smer PB-ZA – diaľničný privádzač Sever PB.

 

Brzdná skúška  č.1:

Podmienky: suchá vozovka, slabý vietor,  teplota vzduchu 26 °C, dátum 17.04.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 15:40 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 50,10 km.h-1
Brzdná dráha: s = 12,32 m

Brzdné spomalenie: a = 7,86 m.s-2

ceed 1

Graf 10 – a/t, v/t, Kia Cee’d zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 15:43 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 50,33 km.h-1
Brzdná dráha: s = 12,42 m
Brzdné spomalenie: a = 7,87 m.s-2

ceed 2

                                                          Graf 11 – a/t, v/t, Kia Cee’d zimné pneu

 

Meranie 3 – vypočítané hodnoty ( čas 15:45 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 53,08 km.h-1
Brzdná dráha: s = 13,81 m
Brzdné spomalenie: a = 7,87 m.s-2

ceed 3

Graf 12 – a/t, v/t, Kia Cee’d zimné pneu

Meranie 4 – vypočítané hodnoty ( čas 16:40 ) – rýchlosť 90 km/hod

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 87,4 km.h-1
Brzdná dráha: s = 36,62 m
Brzdné spomalenie: a = 8,05 m.s-2

ceed 4

Graf 13 – a/t, v/t, Kia Cee’d zimné pneu

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Meraniu brzdného spomalenia sme tentoraz podrobili vozidlo obuté na zimných pneumatikách v takmer letnom počasí. Teplota vzduchu bola 26 °C. Podobne ako letná pneumatika nie je najvhodnejšia pre jazdu v zimnom počasí (na snehu a čľapkanici doslova nebezpečná), predstavuje aj jazda na zimných pneumatikách v teplom počasí určité riziká. Zimná pneumatika sa pri vyšších denných teplotách viac zahrieva a stáva sa príliš mäkkou. V dôsledku vyššieho počtu lamiel pri zimnom dezéne sa tieto viac deformujú a tým dochádza k menej presnému ovládaniu vozidla a zníženiu výslednej jazdnej stability. Taktiež sú zimné pneumatiky v teplom počasí podstatne hlučnejšie ako letné, rýchlejšie sa opotrebovávajú a zvyšujú výslednú spotrebu vozidla. Z hľadiska bezpečnosti nemožno zabúdať ani na fakt, že zimné pneumatiky majú na slnkom rozpálenej vozovke podstatne dlhšiu brzdnú dráhu. Podrobili sme teda Cee’d zabrzdeniu z rýchlosti 50 km/h a 90 km/h. Výsledné hodnoty potvrdili predpoklady a vozidlo dosiahlo len priemerné hodnoty spomalenia. Pri rýchlosti 50 km/h bolo maximálne brzdné spomalenie na úrovni 7,84  m.s-2, čo predstavuje brzdnú dráhu 12,3 metra. Z rýchlosti 90 km/h sa dosiahlo o niečo vyššie brzdné spomalenie na úrovni 8,05  m.s-2. V tomto prípade to znamená brzdnú dráhu na úrovni 38,8 metra. Len pre porovnanie, ak by bolo brzdné spomalenie väčšie len o 1 m.s-2 (9,05  m.s-2), tak výsledná brzdná dráha by sa skrátila o nezanedbateľných 4,3 metra (v prípade 50 km/h o 1,4 metra).

Vozidlo Subaru Impreza sedan 2,0i

Značka: Subaru   Obchodný názov: Impreza   Karoséria: sedan    Rok výroby: 2007

Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1994 cm3/118 kW   Palivo: benzín  Stav tachometra: 126 700 km  Prevádzková hmotnosť: 1315 kg   Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč  ABS: áno

Pneumatiky

Zimné: Nokian W 225/45 R17 91H   Hĺbka dezénu PN/ZN:  5,5mm/5,5mm

Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.

Miesto merania

Cesta I/61 – 6 km smer PB-ZA – diaľničný privádzač Sever PB.

  

Brzdná skúška  č.1:

Podmienky: mokrá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu  12 °C, dátum 23.5.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 9:45 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 48,71 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  11,19 m
Brzdné spomalenie: a = 8,21 m.s-2

impreza 1

Graf 14 – a/t, v/t, Subaru Impreza zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 9:48)

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,11 km.h-1
Brzdná dráha:  s  = 11,77 m
Brzdné spomalenie:  a  =   7,91 m.s-2

impreza 2

Graf 15 – a/t, v/t, Subaru Impreza zimné pneu

Brzdná skúška  č.2:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie,  teplota vzduchu  26 °C, dátum 16.5.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 12:50 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 47,81 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  9,49 m
Brzdné spomalenie: a  =  9,29 m.s-2

impreza 3

Graf 16 – a/t, v/t, Subaru Impreza zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 12:53 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,83 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  8,94 m
Brzdné spomalenie: a  =  9,46 m.s-2

 

impreza 4

Graf 17– a/t, v/t, Subaru Impreza zimné pneu

Meranie 3 – vypočítané hodnoty  ( čas 12:55 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 47,75 km.h-1
Brzdná dráha: s  =   9,62 m
Brzdné spomalenie: a  =  9,14 m.s-2
impreza 5

Graf 18 – a/t, v/t, Subaru Impreza zimné pneu

Brzdná skúška  č.3:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie,  teplota vzduchu  12 °C, dátum 10-11.5.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 7:30 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,54 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  8,29 m
Brzdné spomalenie: a  =  9,65 m.s-2

 

impreza 6

Graf 19 – a/t, v/t, Subaru Impreza zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 12:45 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 47,12 km.h-1
Brzdná dráha: s  =   8,74 m
Brzdné spomalenie: a  =  9,8 m.s-2

 

impreza 7

Graf 20 – a/t, v/t, Subaru Impreza zimné pneu

Meranie 3 – vypočítané hodnoty  ( čas 12:48 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 48,47 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  9,2 m
Brzdné spomalenie: a  =  9,85 m.s-2

 

impreza 8

Graf 21 – a/t, v/t, Subaru Impreza zimné pneu

Brzdná skúška  č.4:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie,  teplota vzduchu  12 °C, dátum 10.5.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 5 osôb (465 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 7:25 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 52,53 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  11,31 m
Brzdné spomalenie: a  =  9,41 m.s-2

 

impreza 9

Graf 22 – a/t, v/t, Subaru Impreza zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 7:27 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,43 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  9,85 m
Brzdné spomalenie: a  =  9,57 m.s-2

impreza 10

Graf 23 – a/t, v/t, Subaru Impreza zimné pneu

 

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Najlepšie   výsledky  brzdného  spomalenia dosiahla Impreza pri teplote +12 °C a to 9,85 m.s-2. Znamená to, že pri rýchlosti 50 km/h zastaví na vzdialenosti len 9,79 metra pri obsadení jedným človekom-vodičom. Vyskúšali sme, ako zabrzdí aj pri plnom obsadení (465 kg oproti 85 kg-len vodič). Plná záťaž mala na spomalenie len nepatrný vplyv a Impreza dosiahla brzdné spomalenie 9,57 m.s-2. To znamená brzdnú dráhu v dĺžke 10,08 metra, a v mieste kde by Impreza obsadená len jedným človekom už stála, plne obsadená by mala ešte okamžitú rýchlosť cca 8,50 km/h. Väčší rozdiel bol však nameraný pri vonkajšej teplote +26 °C, kde sme dosiahli pri obsadení jedným človekom (vodičom) brzdné spomalenie na úrovni 9,29 m.s-2, čo znamená zostatkovú rýchlosť na úrovni cca 12,00 km/h a brzdnú dráhu 10,4 metra. Aj z týchto nameraných údajov vidieť, že brzdný účinok zimných pneumatík so stúpajúcou teplotou klesá, aj keď brzdné spomalenie Imprezy je stále veľmi dobré. Zimná pneumatika sa totiž pri vyšších denných teplotách viac zahrieva a stáva sa príliš mäkkou. V dôsledku vyššieho počtu lamiel pri zimnom dezéne sa tieto viac deformujú a tým dochádza k menej presnému ovládaniu vozidla a zníženiu výslednej jazdnej stability a istoty. Taktiež sú zimné pneumatiky v teplom počasí podstatne hlučnejšie ako letné, rýchlejšie sa opotrebovávajú, zvyšujú výslednú spotrebu vozidla a ako vidieť z nameraných údajov aj predlžujú brzdnú dráhu. Na mokrej ceste pri teplote +12 °C dosiahla Impreza spomalenie 8,21 m.s-2 a brzdnú dráhu 11,7 metra. čo znamená rýchlosť 20 km/h na mieste, kde by Impreza už stála pri brzdení na suchej vozovke pri teplote +12 °C.

 

Vozidlo Ford Focus 1,6 TDCi

Značka: Ford Obchodný názov: Focus 1,6 TDCi  Karoséria:  Hatchback Rok výroby: 2008

Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1560 cm3/66 kW   Palivo: nafta  Stav tachometra:105 500 km a 115 800 km  Prevádzková hmotnosť: 1352 kg   Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč  ABS: áno

Pneumatiky

Zimné: Good Year Winter Sport 205/55 R16  Hĺbka dezénu PN/ZN:  6,5mm/6mm

Letné: BF Goodrich g-Grip 205/55 R16  Hĺbka dezénu PN/ZN:  2mm/3,5mm

Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.

Miesto merania

Leto – cesta I/61 – 6 km smer PB-ZA – diaľničný privádzač Sever PB a v zime miestne komunikácie v intraviláne PB.

  

Brzdná skúška  č.1:

Podmienky: ujazdeným snehom (cca 2 cm) pokrytá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu -2 °C, dátum 28.1.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (170 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 12:25 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 44,68 km.h-1
Brzdná dráha: s  = 27,03 m
Brzdné spomalenie: a =  2,85 m.s-2

Focus 1

Graf 24 – a/t, v/t, Ford Focus zimné pneu

Brzdná skúška  č.2:

Podmienky: mokrá posolená vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu -2 °C, dátum 28.1.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (170 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 12:45 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 51,44 km.h-1
Brzdná dráha: s  = 13,04 m
Brzdné spomalenie: a =  7,83 m.s-2

Focus 2

Graf 25 – a/t, v/t, Ford Focus zimné pneu

Brzdná skúška  č.3:

Podmienky: suchá cesta, bezvetrie, teplota vzduchu 33 °C, dátum 20.6.2013,  pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (170 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 12:45 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,19 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  8,23 m
Brzdné spomalenie: a =  10 m.s-2

Focus 3

Graf 26 – a/t, v/t, Ford Focus letné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 12:47 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,09 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  8,2 m
Brzdné spomalenie: a =  9,57 m.s-2

Focus 4

Graf 27 – a/t, v/t, Ford Focus letné pneu

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Z uvedených výsledkov môžeme konštatovať, že aj značne opotrebované pneumatiky dosahujú veľmi dobré hodnoty brzdového účinku a to aj pri opakovanom meraní, samozrejme na suchom povrchu. S letnými pneumatikami opotrebovanými takmer na hranicu zákonných predpisov (1,6 mm pre letné pneumatiky) sme namerali brzdné spomalenie až 10 ms-2, čo predstavuje brzdnú dráhu pri brzdení z rýchlosti 50 km/h na úrovni 9,7 m. Nebezpečenstvo (vznik aquaplaningu) opotrebovaných pneumatík sa vo zvýšenej miere prejavuje pri daždi, resp. pri jazde po vozovke na ktorej sa udržuje súvislá vrstva vody.

 

Vozidlo Audi A3 1,9 TDi

Značka: Audi  Obchodný názov:  A3 1,9 TDi  Karoséria: Hatchback Rok výroby: 2009

Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1896 cm3/77 kW   Palivo: nafta  Stav tachometra:186 500 km  Prevádzková hmotnosť: 1415 kg   Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč  ABS: áno

Pneumatiky

Letné: Michelin Primacy 205/55 R16  Hĺbka dezénu PN/ZN:  4,5mm/5mm

Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.

Miesto merania

Cesta I/61 – 6 km smer PB-ZA – diaľničný privádzač Sever PB.

 

Brzdná skúška  č.1:

Podmienky: suchá vozovka, vánok,  teplota vzduchu  17 °C, dátum 5.6.2013,  pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 18:40 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,16 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  8,01 m
Brzdné spomalenie: a =  10,26 m.s-2

A3 1

Graf 28 – a/t, v/t, Audi A3 letné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 18:42 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,03 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  7,69 m
Brzdné spomalenie: a  =  10,17 m.s-2

A3 2

Graf 29 – a/t, v/t, Audi A3 letné pneu

Meranie 3 – vypočítané hodnoty  ( čas 18:45 ) – rýchlosť 90 km/hod

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 85,93 km.h-1
Brzdná dráha: s  =  27,9 m
Brzdné spomalenie: a  =  10,21 m.s-2

A3 3

Graf 30 – a/t, v/t, Audi A3 letné pneu

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Testované vozidlo Audi A3 Sportback dosiahlo v priebehu celej dynamickej skúšky bŕzd najlepšiu hodnotu brzdného spomalenia, z pomedzi šestnástich brzdených automobilov, a to 10,26ms-2.  To znamená brzdnú dráhu 9,40 m pri rýchlosti 50km/h. Touto skúškou sme poukázali, že aj keď má vozidlo najazdený väčší počet kilometrov (186 500),  a brzdová sústava je riadne udržiavaná, nemá tento kilometrový nábeh vplyv na brzdný účinok  automobilu.

 

Vozidlo Toyota Auris 1,33 Dual VVT-i

Značka: Toyota Obchodný názov: Auris Karoséria: AB hatchback Rok výroby: 2009

Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1329 cm3/74 kW Palivo: benzín Stav tachometra: 136 300 km Prevádzková hmotnosť: 1 220 kg Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč ABS: áno

Pneumatiky

Letné Goodyear Excellence 195/65 R15 Hĺbka dezénu PN/ZN: 6mm/6,5mm
Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.

Miesto merania
Cesta I/61 – 6 km smer PB-ZA – diaľničný privádzač Sever PB a komunikácie v intraviláne PB.
Brzdná skúška č.1:

Podmienky: ujazdený zľadovatelý sneh na vozovke, bezvetrie, teplota vzduchu -3 °C, dátum 22.02.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:40 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 38,85 km.h-1
Brzdná dráha: s = 43,27 m
Brzdné spomalenie: a = 1,35 m.s-2
Auris 1

Graf 31 – a/t, v/t, Toyota Auris letné pneu

Brzdná skúška č.2:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 2 °C, dátum 4.03.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 10:50 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,5 km.h-1
Brzdná dráha: s = 10,07 m
Brzdné spomalenie: a = 9,39 m.s-2
Auris 2

Graf 32 – a/t, v/t, Toyota Auris letné pneu

Brzdná skúška č.3:

Podmienky: mokrá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 3 °C, dátum 4.03.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 10:35)

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,9 km.h-1
Brzdná dráha: s = 10,43 m
Brzdné spomalenie: a = 8,14 m.s-2
Auris 3

Graf 33 – a/t, v/t, Toyota Auris letné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 10:37)

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,24 km.h-1
Brzdná dráha: s = 9,97 m
Brzdné spomalenie: a = 7,92 m.s-2
Auris 4

Graf 34 – a/t, v/t, Toyota Auris letné pneu

Brzdná skúška č.4:

Podmienky: mokrá posolená vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu -2 °C, dátum 23.02.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:25 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 44,8 km.h-1
Brzdná dráha: s = 10,5 m
Brzdné spomalenie: a = 7,52 m.s-2
Auris 5

Graf 35 – a/t, v/t, Toyota Auris letné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 12:30)

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V= 44,9 km.h-1
Brzdná dráha: s = 11,28 m
Brzdné spomalenie: a = 6,9 m.s-2
Auris 6

Graf 36 – a/t, v/t, Toyota Auris letné pneu

Brzdná skúška č.5:

Podmienky: mokrá posolená vozovka so zbytkami posypového materiálu, bezvetrie, teplota vzduchu -2 °C, dátum 23.02.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:45 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 48,56 km.h-1
Brzdná dráha: s = 14,50 m
Brzdné spomalenie: a = 6,27 m.s-2
Auris 7

Graf 37 – a/t, v/t, Toyota Auris letné pneu

Brzdná skúška č.6:

Podmienky: mokrá posolená vozovka so zbytkami snehu, bezvetrie, teplota vzduchu -2 °C, dátum 23.02.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:55 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,29 km.h-1
Brzdná dráha: s = 30,91 m
Brzdné spomalenie: a = 3,03 m.s-2
Auris 8

Graf 38 – a/t, v/t, Toyota Auris letné pneu

Brzdná skúška č.7:

Podmienky: vozovka pokrytá snehovou kašou (kaplanina-člapkanica), bezvetrie, teplota vzduchu 0 °C, dátum 24.02.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:10 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,9 km.h-1
Brzdná dráha: s = 37,02 m
Brzdné spomalenie: a = 2,2 m.s-2
Auris 9

Graf 39 – a/t, v/t, Toyota Auris letné pneu

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Pri testovaní brzdenia u vozidla Toyota Auris je možné poukázať na nebezpečenstvo jazdy s letnými pneumatikami po vozovke s ujazdeným zľadovatelým snehom. Pri brzdnej skúške na takomto povrchu sme dosiahli hodnotu brzdného spomalenia iba 1,35 ms-2, čo predstavuje brzdnú dráhu 71,45 m, pri brzdení z rýchlosti 50 km/h. Z grafu je zrejmé aj výrazný pohyb (zrýchlenie) automobilu v priečnom smere, čo predstavuje zlé smerové vedenie vozidla pri brzdení na zľadovatelej vozovke. Poukazujeme aj na výrazne znížené hodnoty spomalenia na rôznych povrchoch. Počas brzdenia na suchej vozovke pri teplote 2°C z rýchlosti 50 km/h dosahuje vozidlo Auris brzdnú dráhu 10,30 m, na mokrom povrchu pri 3°C 11,85m, a mimoriadne nízke hodnoty spomalenia na mokrej posolenej vozovke so zbytkami posypového materiálu, so zbytkami snehu a na vozovke pokrytej snehovou kašou ( kaša – veľmi nízke hodnoty spomalenia 2,2 ms-2, brzdná dráha 44,80 m).

Vozidlo Opel Astra H

Značka: Opel Obchodný názov: Astra Karoséria: AB hatchback Rok výroby: 2007

Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1364 cm3/66 kW Palivo: benzín Stav tachometra: 135 600 km Prevádzková hmotnosť: 1165 kg Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč ABS: áno

Pneumatiky

Zimné: Krisalp HP 205/55 R16 Hĺbka dezénu PN/ZN: 5mm/5,5mm
Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.

Miesto merania
Cesta I/61 – 6 km smer PB-ZA – diaľničný privádzač Sever PB, Bobrov, č. cesty III/52013, na úseku 1 –2 km.

Brzdná skúška č.1:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 20 °C, dátum 30.5.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:10 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 43,23 km.h-1
Brzdná dráha: s = 8,20 m
Brzdné spomalenie: a = 8,79 m.s-2
Opel Astra 1

Graf 40 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:12)

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,27 km.h-1
Brzdná dráha: s = 9,56 m
Brzdné spomalenie: a = 8,64 m.s-2
Opel Astra 2

Graf 41 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Meranie 3 – vypočítané hodnoty ( čas 14:15)rýchlosť 90 km/hod

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 79,28 km.h-1
Brzdná dráha: s = 30,32 m
Brzdné spomalenie: a = 8,00 m.s-2
Opel Astra 3

Graf 42 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Brzdná skúška č.2:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 10 °C, dátum 26.5.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:50 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,07 km.h-1
Brzdná dráha: s = 9,07 m
Brzdné spomalenie: a = 9,03 m.s-2
Opel Astra 4

Graf 43 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 12:52)

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,99 km.h-1
Brzdná dráha: s = 9,15 m
Brzdné spomalenie: a = 8,92 m.s-2
Opel Astra 5

Graf 44 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Meranie 3 – vypočítané hodnoty ( čas 12:55) – rýchlosť 90 km/hod

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 82,94 km.h-1
Brzdná dráha: s = 30,12 m
Brzdné spomalenie: a = 8,81 m.s-2
Opel Astra 6

Graf 45 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Brzdná skúška č.3:

Podmienky: mokrá vozovka, slabý vietor, teplota vzduchu 10 °C, dátum 28.5.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:50 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 47,48 km.h-1
Brzdná dráha: s = 11,16 m
Brzdné spomalenie: a = 7,79 m.s-2
Opel Astra 7

Graf 46 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 12:53 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,9 km.h-1
Brzdná dráha: s = 10,85 m
Brzdné spomalenie: a = 7,82 m.s-2
Opel Astra 8

Graf 47– a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Meranie 3 – vypočítané hodnoty ( čas 12:55 ) – rýchlosť 90 km/hod

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 84,98 km.h-1
Brzdná dráha: s = 35,66 m
Brzdné spomalenie: a = 7,81 m.s-2
Opel Astra 9

Graf 48 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Brzdná skúška č.4:

Podmienky: suchá trocha od suchého blata špinavá vozovka + okraj vozovky cca 60 cm pokrytý posypovým materiálom zo zimnej údržby, bezvetrie, teplota vzduchu 22 °C, dátum 31.5.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 16:30 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 50,89 km.h-1
Brzdná dráha: s = 19,25 m
Brzdné spomalenie: a = 5,19 m.s-2
Opel Astra 10

Graf 49 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 16:32)

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,31 km.h-1
Brzdná dráha: s = 17,95 m
Brzdné spomalenie: a = 5,23 m.s-2
Opel Astra 11

Graf 50 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Brzdná skúška č.5:

Podmienky: suchá trocha od suchého blata špinavá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 21 °C, dátum 31.5.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 7:25 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,38 km.h-1
Brzdná dráha: s = 12,14 m
Brzdné spomalenie: a = 7,75 m.s-2
Opel Astra 12

Graf 51 – a/t, v/t, Opel Astra zimné pneu

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Najlepších výsledkov brzdného spomalenia dosiahla Astra pri teplote +10 °C a to 9,03 m.s-2. Znamená to, že pri rýchlosti 50 km/h zastaví na vzdialenosti len 10,7 metra. Porovnali sme brzdenie aj za teploty +20 °C a vtedy dosiahla Astra max. brzdné spomalenie 8,79 m.s-2. To znamená brzdnú dráhu v dĺžke 10,9 metra, a tam kde by Astra pri prvom meraní už stála, v tomto prípade by mala ešte okamžitú rýchlosť cca 10,4 km/h. Aj v tomto prípade je vidieť, že rastúca vonkajšia teplota aj keď iba mierne ale predsa znižuje brzdný účinok zimných pneumatík. Na mokrej ceste pri teplote +10 °C dosiahla Astra spomalenie 7,79 m.s-2, čo znamená ešte 18,5 km/h v porovnaní s brzdením na suchej ceste pri teplote +15 °C a brzdnú dráhu 12,4 metra. Zaujímavé bolo aj zmeranie brzdného účinku, ak ľavá pozdĺžna polovica vozidla brzdila na suchej asfaltke a pravá časť brzdila na hrubšej vrstve posypového materiálu, ktorý tam ostal po zimnej údržbe. Výsledné spomalenie bolo výrazne slabšie a dosahovalo hodnoty len 5,19 m.s-2. Znamená to brzdnú dráhu pri rýchlosti 50 km/hod 18,6 metra a tam kde by Astra pri prvom meraní už stála, v tomto prípade by mala ešte okamžitú rýchlosť cca 32,6 km/h. Z uvedeného vyplýva, že čistenie zostatkov posypového materiálu po zimnej údržbe nemá iba estetický efekt, ale výrazne zvyšuje bezpečnosť na vozovke.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

error: Chránený obsah!