Znalecký posudok – dopravná nehoda – analýza dopravnej nehody

Stala sa mi dopravná nehoda

Dopravná nehoda je nepríjemná udalosť, ktorá sa môže stať každému účastníkovi cestnej premávky, t.j. motoristovi, cyklistovi či chodcovi. Riziko dopravnej nehody sa výrazne zvyšuje bezohľadným správaním, nepozornosťou, kvalitou cestnej siete, zlými poveternostnými podmienkami a značný vplyv majú aj skúsenosti, psychika a tzv. sebareflexia schopností dotyčnej osoby zvládnuť potenciálne nebezpečnú situáciu. Negatívny vplyv na bezpečnosť cestnej premávky má aj jazda či chôdza pod vplyvom alkoholu alebo rôznych omamných látok-drog.

Následné odstraňovanie dôsledkov dopravnej nehody či už kompenzácie zranení alebo  škody na autách (ale aj iných veciach) je často krát komplikované ba až príjemné. Stojí to čas, energiu a mnohokrát je to celé na zlosť. Tým skôr, keď potom človek narazí na nepríjemnosti zo strany štátnych orgánov alebo poisťovne, ktorá začne robiť problémy s úhradou vzniknutej škody. Prax však ukázala, že vo väčšine prípadov by sa takýmto nepríjemnostiam dalo zabrániť, ak by sa účastníci dopravnej nehody vyvarovali najčastejšie opakovaných chýb. O aké chyby sa jedná a ako sa im vyvarovať si stručne zhrnieme v nasledovnej časti článku, ďalšie informácie s trochou legislatívy sú popísané v v tomto článku.

Škodová udalosť alebo dopravná nehoda?  

Od 1.7.2022 všeobecne platí, že pri škodovej udalosti nie je nutné volať políciu, ak sa účastníci dohodli na vinníkovi, nikto nebol zranený či usmrtený, nedošlo k úniku nebezpečných látok, či poškodeniu verejného majetku vrátane cesty a žiadny z účastníkov nebol pod vplyvom omamných látok. Inými slovami, akákoľvek udalosť, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej dôjde len k hmotnej škode bez ohľadu na jej výšku, sa nepovažuje za dopravnú nehodu, ale za škodovú udalosť. Nutná je však dohoda účastníkov, kto škodovú udalosť zavinil a následné vypísanie tlačiva na zabezpečenie náhrady vzniknutej škody oboma resp. všetkými účastníkmi škodovej udalosti. Kedy volať políciu?

Jedno z prvých rozhodnutí po vzniku udalosti by malo byť zodpovedanie otázky, či volať alebo nevolať políciu. Jedným z problémov najmä pri poistnom plnení môže byť nezavolanie polície. Ako už bolo spomenuté, od 1.7.2022 treba volať políciu iba v prípade, ak sa nejedná o škodovú udalosť ale o dopravnú nehodu. Ak teda došlo k zraneniu alebo úmrtiu, účastníci škodovej udalosti sa nevedia dohodnúť na vinníkovi, došlo k úniku nebezpečných látok, poškodeniu verejného majetku vrátane cesty a niektorý z účastníkov bol pod vplyvom omamných látok, vtedy je nutné volať políciu, nakoľko už sa nejedná o škodovú udalosť ale o dopravnú nehodu. Políciu treba volať aj v prípadoch vandalizmu alebo vlámania do auta a to aj vtedy, keby sa zdá vzniknutá škoda na prvý pohľad nízka. Zlodeji často neukradnú celé auto, ale berú len niektoré diely. Jednak sa vyhnete prípadným problémom s plnením zo strany poisťovne a tiež poisťovňa má v prípade vypátrania vinníka možnosť škodu v akejkoľvek výške po vinníkovi vymáhať, a na to všetko potrebuje dokumentáciu od polície.

Ako už bolo spomenuté, políciu treba volať aj v prípade, keď sa pri nehode nemôžete s ďalším účastníkom dohodnúť kto nehodu zavinil. Dôkazné bremeno je totiž vždy na strane poškodeného a pokiaľ chcete žiadať plnenie od druhého účastníka nehody resp. od „jeho“ poisťovne, potom musíte preukázať, že nehodu skutočne zavinil. Je preto nutné spísať na mieste tlačivo – správa o nehode, kde budú vypísané všetky informácie o účastníkoch škodovej udalosti, vozidlách, čase, mieste, poškodených častiach atď. a účastníkmi aj podpísané. V prípade akejkoľvek špekulácie, rozmýšľaniu či naťahovaniu času – však zajtra sa dohodne a vypíšeme atď. neotáľajte a políciu volajte. O hodinu alebo zajtra už môže byť druhá strana poučená a vinu popierať resp. môže dôjsť aj k prenosu viny na druhu stranu prípadne špekuláciám so zranením.

Fotiť, fotiť a ešte raz fotiť

Mobil má dnes skoro každý a tak nedostatočná či prípadne žiadna fotodokumentácia miesta nehody či vzniknutej škody býva úplne zbytočnou chybou. Dôvodov nedostatočnej fotodokumentácie býva viacero, počnúc zdravotným stavom následkom vzniknutých zranení, cez snahu uvoľniť premávku končiac veľkým stresom spojeným s neskúsenosťou. Ak to teda dovoľuje zdravotný stav a ďalšie okolnosti, vrelo sa odporúča nafotiť všetko podstatné aj na prvý pohľad nepodstatné, čo sa dopravnej nehody týka. V praxi to znamená nafotiť poškodenia vozidiel, stopy na vozovke, polohu vozidiel prípadne osôb a okolie nehody z rôznych polôh a vzdialeností. Ak sa dá, potrebné je fotiť situáciu hneď po nehode, kým sa ešte s ničím nemanipulovalo, pretože často sa stáva, že ľudia z rôznych príčin premiestňujú vozidlá (motorky, bicykle a pod). Všetky takéto následné pohyby dopravných prostriedkov aj samotných účastníkov po nehode môžu výrazne ovplyvniť vyšetrovanie resp. plnenie zo strany poisťovne, kľudne aj vo Váš neprospech.

Nepremiestňujte teda vozidlá ani žiadne poškodené časti vozidiel resp. majetku a ak sa dá ani zranené osoby až do príchodu polície. Ak je to nevyhnutné na uvoľnenie alebo na ošetrenie zranenej osoby alebo na obnovenie cestnej premávky, účastník dopravnej nehody môže premiestniť vozidlá, pritom je však povinný vyznačiť (kriedou, sprejom, kameňom a pod.) postavenie vozidiel po dopravnej nehode (obkreslením všetkých rohov vozidla, stredu kolies vozidla a pod.), jazdnú situáciu a stopy. Pred premiestnením vozidiel je potrebné nafotiť ich pôvodnú polohu.

Nie je to zrovna etické, ale opäť ak to dovoľujú okolnosti, je potrebné nafotiť aj polohu zranených či usmrtených osôb. Záchranári často prídu na miesto nehody ešte pred príchodom polície a zmenia polohy osôb, niekedy aj vozidiel. Zmeny polohy zrazených osôb môžu výrazne ovplyvniť vyšetrovanie, kľudne aj vo Váš neprospech.

Niekoľko fotiek z miesta vzniku udalosti urobte aj v prípade, že si škodu spôsobíte sami, či už napríklad svoje vozidlo odriete o pevnú prekážku, alebo napríklad pri vychádzaní z parkovacieho státia auto poškodíte na viacerých miestach. Poisťovňa potom nebude mať pochybnosti, že ku škode došlo spôsobom, ktorý ste vo svojom hlásení uviedli.

Miesto nehody a bezpečnosť

Z hľadiska bezpečnosti Vás a ostatných účastníkov cestnej premávky je potrebné, aby bolo miesto nehody označené výstražným trojuholníkom, a to 50 metrov od nehody na viditeľnom mieste resp. na diaľnici alebo rýchlostnej ceste je to najmenej 100 metrov za vozidlom. Pri osadení trojuholníka majte na pamäti, že ostatní vodiči musia už z diaľky vidieť, že sa na mieste, cez ktoré prechádzajú, niečo stalo. Podľa hesla vidieť a byť videný je potrebné si obliecť aj reflexnú vestu. Reflexný materiál vesty umožňuje ostatným účastníkom cestnej premávky Vás včas vidieť resp. rozpoznať najme za zhoršených svetelných či poveternostných podmienok. V závislosti od okolností sa odporúča do príchodu polície resp. rýchlej zdravotnej pomoci či hasičov, aby v mieste a okolí miesta nehody pohybovalo čo najmenej osôb. Jednak sa tým zníži riziko kolízie s ostatnými účastníkmi cestnej premávky, ktorí prechádzajú okolo a jednak sa zníži riziko poškodenia stôp.

Vyplnenie tlačiva – správy o nehode

Samozrejmosťou by malo byť voziť v tlačivo – správu o nehode. Jeho vypĺňanie rozhodne nepodceňte. Nesmú chýbať údaje o vodičoch, poistníkovi a poisťovateľovi, vozidlách, čas, miesto, zranenia, prípadní svedkovia a informácie o poisťovni zo zelenej karty, atď. Vyplňte tie časti, ktoré sa vás týkajú, vinník nehody vyplní svoju časť formulára, pričom je vhodné, keď sa nakreslí aj priebeh nehody. V prípade, že vinníkom je cudzinec, ten vypĺňa svoju časť formulára Správa o nehode v konkrétnom jazyku. Často sa tiež zabúda na podpisy vodičov, takýto dokument totiž nemá veľkú hodnotu, obzvlášť v prípade súdnych ťahaníc. Ak je dohoda o vinníkovi jasná, treba túto skutočnosť uviesť do záznamu výslovne uviesť. Zároveň v žiadnom prípade nepodpisujte v zázname nič, čomu by ste nerozumeli alebo s čím by ste nesúhlasili. Z hľadiska poistného plnenia je potreba správne vyplniť tlačivo o nehode a do 15 dní od vzniku dopravnej nehody nahlásiť udalosť do poisťovne, v ktorej máte povinne zmluvne poistené vozidlo. Toto tlačivo je povinné mať so sebou v aute, má medzinárodný formát a tak sa používa aj v prípade, že druhým účastníkom dopravnej nehody je príslušník cudzieho štátu. V prípade ak je tlačivo riadne vyplnené a podpísané obidvomi stranami, originál musí škodca doručiť do svojej poisťovne do 15 dní (30 dní ak poistná udalosť vznikla v zahraničí) od vzniku poistnej udalosti, poškodený dostáva kópiu formulára. Ak nebola dopravná nehody už na mieste políciou vyriešená (vinníkovi nebola uložená pokuta), udalosť nahláste vždy, aj keď sa cítite byť poškodeným. V takom prípade poisťovni oznámte, že hlásenie podávate z opatrnosti a uveďte len stručný popis vzniku dopravnej nehody. V dnešnej dobe je výhodou, že okrem osobnej návštevy pobočky poisťovne je k dispozícii aj call centrum resp. vyplnenie online formulára s nahlásením škody na ich web stránkach. S jeho vyplnením vo vlastnom záujme príliš dlho nečakajte.

Nehoda v zahraničí a asistenčné služby

Veľa vecí, ktoré je treba po vzniku udalosti v zahraničí vykonať je zhodných alebo podobných s krokmi, ktoré musíte urobiť aj na Slovensku. Rozdiely môžu byť napríklad v otázke kedy a za akých okolností volať políciu, označení resp. opustení miesta DN, vyplnení záznamu o dopravnej nehode a pod.

Pred jazdou do zahraničia, je vhodné si skontrolovať asistenčné služby, ktoré vám poskytuje vaša poisťovňa resp. s ňou uzavretá havarijná poistka. V prípade nehody sa totiž môže stať, že vo vašej zmluve pokryjú asistenčné služby iba odťah na hranice daného štátu, kde trávite dovolenku, a zvyšok odťahu do miesta bydliska resp. servisu si hradíte sami. A nie je to lacná záležitosť, priemerná cena odťahu sa pohybuje okolo 1€/km. Pozor si treba dať aj na požičanie vozidla v zahraničí, napríklad z dôvodu, že sa vám pokazilo vaše auto, vy si v danej krajine požičiate auto z požičovne. Len odstavenie zapožičaného vozidla na pobočke danej požičovne v SR vyjde bežne na 1 000 € + náklady za samotné zapožičanie vozidla.

Informácie, stres, výpovede a polícia

Na mieste dopravnej nehody často vládne panika, emócie a stres. Preto sa odporúča, aby bezprostredne po nehode účastníci nepodávali hoc komu podrobné vysvetlenie o vzniku a priebehu dopravnej nehody. V danej situácii je obvykle sťažené rozpoznať, kto a ako s danými informáciami naloží. Informácie môžeme podať buď polícii, svojmu dobrému známemu prípade svojmu advokátovi. Ak ste však v strese, ste zranený, pod vplyvom emócii, atď., je vhodnejšie podať podrobné vysvetlenie polícii až vtedy, keď sa z nehody trochu spamätáte a budete v stave objektívne podať vysvetlenie. To znamená kľudne aj na ďalší deň. Človek v strese resp. pod vplyvom emócii často vypovie a podpíše aj to, čo nie je pravda a následne toho môže ľutovať, keďže korigovať takúto výpoveď býva neraz obtiažne aj pre skúseného advokáta. Zvýšenú opatrnosť venujte aj „papierom“, ktoré podpisujete. Pokiaľ nerozumiete spísanému protokolu, zápisnici alebo náčrtku nehody (nehanbite sa zato, nikto nie je dokonalý) alebo ste v strese či dokonca šoku, odmietnite dotyčné dokumenty podpísať a podpíšte ich až vtedy, keď si ich v kľude prečítate, resp. ak sa poradíte s právnikom či znalcom a budete s ich obsahom súhlasiť.

Ako už bolo spomenuté, dobre si zvážte čo poviete resp. akú výpoveď podpíšete. Každé Vaše slovo, informácia či údaj je dôležité a môže mať výrazný vplyv na výsledky vyšetrovania. Treba si uvedomiť, že samotný nehodový dej trvá zväčša len pár sekúnd a preto je opis každého okamihu nehody veľmi dôležitý. Pri nesprávnom popise sa tak ľahko z poškodeného môže stať vinník.

Ak nie ste v stave objektívne vypovedať alebo posúdiť výpoveď, odložte to na iný deň, resp. zavolajte si právnika alebo sa poraďte so súdnym znalcom.  Ten môže byť prítomný už na prvom výsluchu na polícii a napomôcť tak k objektívnemu vyšetreniu dopravnej nehody. Klient si môže sám alebo prostredníctvom svojho právnika požiadať o vypracovanie analýzy nehodového deja súdnym znalcom, ktorá mu môže byť nápomocná už pri prvom výsluchu.

Právnika resp. súdneho znalca je možné osloviť aj po to tom, ako už bolo vo veci Vašej dopravnej nehody vydané rozhodnutie príslušným policajným orgánom. Dôvodom je skutočnosť, že nie každé rozhodnutie policajta o zavinení dopravnej nehody je správne, takisto nie každý znalecký posudok k stanoveniu technickej príčiny dopravnej nehody vyžiadaný políciou je správny. Preto ak sa Vám nepozdáva rozhodnutie o dopravnej nehode resp. o Vašej vine vydané policajným orgánom, treba kontaktovať právnika a nechať si vypracovať znalecký posudok iným znalcom. Konečné rozhodnutie o dopravnej nehode tak môže skončiť úplne inak, kľudne aj k Vašej spokojnosti.

Znalecký posudok

Analýza nehodového deja pomáha určiť príčinu dopravnej nehody. V mnohých prípadoch by totiž bez znalca z odboru Doprava cestná a podkladov spracovaných týmto znalcom nebolo možné vyhodnotiť príčinu dopravnej nehody.

Znalec vo svojom znaleckom posudku pripraví nasledovné technické podklady:

  • vykoná technickú analýzu nehodového deja, väčšinou pomocou simulačného programu
  • posúdi možnosti zabránenia dopravnej nehody
  • posúdi techniku jazdy jednotlivých účastníkov dopravnej nehody
  • vyhodnotí technickú príčinu dopravnej nehody

Ing. Marcel Janco – 0903531553
Znalec v odbore Cestná doprava
Technický stav cestných vozidiel
Nehody v cestnej doprave
Odhad hodnoty cestných vozidiel

Galéria obrázkov, ako môže vyzerať analýza nehodového deja vypracovaná pomocou simulačného programu.

 

koniec-obiehania-masterobiehanie-master

casove-33-kmh

cas-reakcie-312s-3dnarazova-poloha-3d

236-s-pred-mz-3dzrazka-66

MZ2

Ráz

4 s pred MZsnímka 2snímka 4snímka 5

35-s-pred-mz 67-pred-mz po-zrazke-1 po-zrazke-3 po-zrazke-5 pohlad-16-s-pred-mz pohlad-do-zrkadla rychlost-octav-v-case-zrazky

Priebeh jazdy vodiča Šepták

 Miesto stretu vozidla s obrubníkom

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

error: Chránený obsah!