Analýza brzdenia – brzdné dráhy osobných vozidiel 3
pokračovanie článku: Analýza brzdenia – brzdné dráhy osobných vozidiel 1 a 2
Vozidlo VW Golf 1,4 16 V
Značka: Volkswagen Obchodný názov: Golf Karoséria: AB hatchback Rok výroby: 2001
Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1390 cm3/55 kW Palivo: benzín Stav tachometra: 151 200 km Prevádzková hmotnosť: 1 204 kg Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/bubon ABS: áno
Pneumatiky
Zimné BARUM POLARIS 3 M+S 195/65 R15 91T Hĺbka dezénu PN/ZN: 8mm/8,5mm
Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.
Miesto merania
Bobrov, č. cesty III/52013, na úseku 5 – 6 km.
Brzdná skúška č.1:
Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 22 °C, dátum 16.05.2013, pneu zimné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (180 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 13:00 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 60,79 km.h-1
Brzdná dráha: s = 17,34 m
Brzdné spomalenie: a = 8,22 m.s-2
Graf 1 – a/t, v/t, Golf zimné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 13:05 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 68,63 km.h-1
Brzdná dráha: s = 23,07 m
Brzdné spomalenie: a = 7,88 m.s-2
Graf 2 – a/t, v/t, Golf zimné pneu
Meranie 3 – vypočítané hodnoty ( čas 13:05 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 65,47 km.h-1
Brzdná dráha: s = 20,65 m
Brzdné spomalenie: a = 8,01 m.s-2
Graf 3 – a/t, v/t, Golf zimné pneu
Vyhodnotenie brzdnej skúšky
Pri meraniach brzdného spomalenia u daného vozidla VW Golf nebolo z technických dôvodov možné vykonať rôzne porovnateľné skúšky brzdenia. Z uvedených výsledkov meraní možno posúdiť, že pokiaľ je brzdová sústava vozidla v riadnom technickom stave, vek vozidla nemá vplyv na brzdné vlastnosti automobilu, dosahuje porovnateľné hodnoty ako vozidlá s pomerne novším dátumom výroby.
Vozidlo VW Passat 2,0 TDi Bluemotion
Značka: Volkswagen Obchodný názov: Passat Karoséria: AC kombi Rok výroby: 2009
Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1968 cm3/81 kW Palivo: nafta Stav tachometra: 143 125 km Prevádzková hmotnosť: 1 542 kg Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč ABS: áno
Pneumatiky
Letné UNIROYAL RAINEXPERT 205/55 R16 91H Hĺbka dezénu PN/ZN: 7mm/4mm
Zimné MICHELIN ALPIN M+S 205/55 R16 91T Hĺbka dezénu PN/ZN: 6mm/7mm
Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.
Miesto merania
Bobrov, č. cesty III/52013, na úseku 5 – 6 km.
Brzdná skúška č.1:
Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 24 °C, dátum 16.05.2013, pneu zimné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (180 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:15 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 64,19 km.h-1
Brzdná dráha: s = 19,74 m
Brzdné spomalenie: a = 8,05 m.s-2
Graf 4 – a/t, v/t, Passat zimné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:20)
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 61,35 km.h-1
Brzdná dráha: s = 18,31 m
Brzdné spomalenie: a = 7,93 m.s-2
Graf 5 – a/t, v/t, Passat zimné pneu
Brzdná skúška č.2:
Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 24 °C, dátum 16.05.2013, pneu letné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (180 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:50 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 61,03 km.h-1
Brzdná dráha: s = 14,68 m
Brzdné spomalenie: a = 9,79 m.s-2
Graf 6 – a/t, v/t, Passat letné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:55 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 59,93 km.h-1
Brzdná dráha: s = 14,66 m
Brzdné spomalenie: a = 9,45 m.s-2
Graf 7 – a/t, v/t, Passat letné pneu
Vyhodnotenie brzdnej skúšky
Z uvedených hodnôt a grafov vyplýva, že používanie zimných pneumatík na vozidle, pri teplote 24°C, má nepriaznivý vplyv na brzdné vlastnosti automobilu. Meraním a výpočtami sme zistili hodnoty spomalenia v priemere o 1,5 m.s-2 nižšie ako pri jazde na letných pneumatikách.
Vozidlo VW Touran 2,0 TDi PD
Značka: Volkswagen Obchodný názov: Touran Karoséria: AF Viacúčelová
Rok výroby: 2009 Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1968 cm3/100 kW
Palivo: nafta Stav tachometra: 147 214 km Prevádzková hmotnosť: 1 542 kg
Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč ABS: áno
Pneumatiky
Letné UNIROYAL RAINEXPERT 205/55 R16 91H Hĺbka dezénu PN/ZN: 7mm/4mm
Zimné MICHELIN ALPIN M+S 205/55 R16 91T Hĺbka dezénu PN/ZN: 6mm/7mm
Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe .
Miesto merania
Bobrov, č. cesty III/52013, na úseku 5 – 6 km.
Brzdná skúška č.1:
Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 24 °C, dátum 16.05.2013, pneu letné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (90 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:25 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 62,08 km.h-1
Brzdná dráha: s = 17,76 m
Brzdné spomalenie: a = 9,43 m.s-2
Graf 8 – a/t, v/t, Touran letné jedna osoba
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:30 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 66,92 km.h-1
Brzdná dráha: s = 18,15 m
Brzdné spomalenie: a = 9,52 m.s-2
Graf 9 – a/t, v/t, Touran letné jedna osoba
Meranie 3 – vypočítané hodnoty ( čas 14:35 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 62,18 km.h-1
Brzdná dráha: s = 15,01 m
Brzdné spomalenie: a = 9,94 m.s-2
Graf 10 – a/t, v/t, Touran letné jedna osoba
Brzdná skúška č.2:
Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 24 °C, dátum 16.05.2013, pneu zimné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (90 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 15:00 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 63,20 km.h-1
Brzdná dráha: s = 18,85 m
Brzdné spomalenie: a = 8,18 m.s-2
Graf 11– a/t, v/t, Touran zimné jedna osoba
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 15:05 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 62,84 km.h-1
Brzdná dráha: s = 18,90 m
Brzdné spomalenie: a = 8,06 m.s-2
Graf 12 – a/t, v/t, Touran zimné jedna osoba
Brzdná skúška č.3:
Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 24 °C, dátum 16.05.2013, pneu letné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 5 osôb (450 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 15:20 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 61,69 km.h-1
Brzdná dráha: s = 15,23 m
Brzdné spomalenie: a = 9,64 m.s-2
Graf 13 – a/t, v/t, Touran letné 5 osôb
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 15:25 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 60,82 km.h-1
Brzdná dráha: s = 14,58 m
Brzdné spomalenie: a = 9,79 m.s-2
Graf 14 – a/t, v/t, Touran letné 5 osôb
Vyhodnotenie brzdnej skúšky
Pri meraní brzdného spomalenia u vozidla Volkswagen Touran sme vyhodnotením brzdných skúšok overili platnosť matematického vzorca pre výpočet spomalenia ( a = µ . g ), z ktorého vyplýva, že zaťaženie vozidla nemá vplyv na hodnotu výsledného plného brzdného spomalenia automobilu. Taktiež sme poukázali, na základe merania a vyhodnotenia, na nepriaznivý vplyv používania zimných pneumatík pri vyššej teplote (24°C), pri ktorých je brzdná dráha dlhšia, a hodnota brzdného spomalenia nižšia ako pri brzdení na letných pneumatikách. Pre porovnanie – pri brzdení na letných pneumatikách z rýchlosti 70 km/h by sme na základe najvyššej hodnoty spomalenia (9,94 ms-2) dosiahli brzdnú dráhu 19m, a s použitím zimných pneumatík, za tých istých podmienok brzdnú dráhu 23,10 m (na základe spomalenia vyhodnoteného dynamickou skúškou brzdenia – 8,18 ms-2).
Vozidlo Mitsubishi Pajero Pinin 1,8 GDi
Značka: Mitsubishi Obchodný názov: Pajero Pinin Karoséria: AC kombi Rok výroby: 2000
Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1834 cm3/88 kW Palivo: benzín Stav tachometra:
134 500 km Prevádzková hmotnosť: 1 360 kg Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč ABS: nie
Pneumatiky
Zimné BARUM POLARIS 3 M+S 195/65 R15 91T Hĺbka dezénu PN/ZN: 9mm/10mm
Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe .
Miesto merania
Bobrov, č. cesty III/52013, na úseku 5 – 6 km.
Brzdná skúška č.1:
Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 25 °C, dátum 16.05.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (180 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 16:00 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 47,24 km.h-1
Brzdná dráha: s = 13,11 m
Brzdné spomalenie: a = 6,57 m.s-2
Graf 15 – a/t, v/t, Pinin zimné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 16:05 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,55 km.h-1
Brzdná dráha: s = 11,90 m
Brzdné spomalenie: a = 6,73 m.s-2
Graf 16 – a/t, v/t, Pinin zimné pneu
Vyhodnotenie brzdnej skúšky
Počas merania brzdnej dráhy a spomalenia pri vozidle Pajero Pinin sme nemali možnosť vykonať konfrontovateľné skúšky brzdenia, boli prevedené iba dve merania na zimných pneumatikách. Keďže vozidlo nie je vybavené systémom ABS, došlo počas skúšky k čiastočnému poškodeniu pneumatík, aj v dôsledku tohto predpokladu sme brzdili len z rýchlosti 50 km/h. Pri dynamických skúškach brzdenia z vyšších rýchlostí, by pravdepodobne došlo k úplnému zničeniu pneumatík. Toto vozidlo dosiahlo pomerne najnižšie hodnoty brzdného spomalenia zo všetkých testovaných vozidiel. Pripisujeme to zanedbanému technickému stavu a použitiu výrazne odlišných pneumatík s hrubým terénnym dezénom, v porovnaní s ostatnými vozidlami, ktoré boli použité v tejto analýze.
Záver
Prostredníctvom dynamickej skúšky bŕzd sa nám podarilo vyhodnotiť účinky brzdovej sústavy pre jednotlivé merané vozidlá, čim sme vytvorili určitú databázu hodnôt brzdného spomalenia a brzdnej dráhy. Na základe nameraných a vypočítaných výsledkov dokazujeme platnosť fyzikálneho vzorca a = μ.g, kde výsledné spomalenie nie je závislé na hmotnosti automobilu, ale predovšetkým na súčiniteli šmykového trenia μ, medzi vozovkou a pneumatikou. Ďalší poznatok našej analýzy spočíva v poukázaní na potenciálne nebezpečenstvo používania zimných pneumatík pri vysokých teplotách, a letných pneumatík v zimnom období, z dôvodu výrazného vplyvu na predĺženie brzdnej dráhy. Pri vozidle Kia Soul bol vykonaný tiež test brzdenia s použitím snehových reťazí na prednej náprave, kde je z výsledkov viditeľný ich pozitívny vplyv na brzdenie počas jazdy na zľadovatenej ceste. Konkrétne hodnoty rýchlosti, spomalenia a dráhy brzdenia, sú vyhodnotené samostatne pri každom type meraného vozidla.
MJ
Pridaj komentár