Analýza brzdenia – brzdné dráhy osobných vozidiel 3

pokračovanie článku: Analýza brzdenia – brzdné dráhy osobných vozidiel 1 a 2

Vozidlo VW Golf 1,4 16 V

Značka: Volkswagen   Obchodný názov: Golf   Karoséria: AB hatchback   Rok výroby: 2001

Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1390 cm3/55 kW   Palivo: benzín  Stav tachometra: 151 200 km  Prevádzková hmotnosť: 1 204 kg   Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/bubon  ABS: áno

Pneumatiky

Zimné BARUM POLARIS 3  M+S  195/65 R15 91T      Hĺbka dezénu PN/ZN:  8mm/8,5mm

Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.

Miesto merania

 Bobrov, č. cesty III/52013, na úseku 5 – 6 km.

   

Brzdná skúška  č.1:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie,  teplota vzduchu 22 °C, dátum 16.05.2013,  pneu zimné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (180 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 13:00 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 60,79 km.h-1
Brzdná dráha: s = 17,34 m
Brzdné spomalenie: a = 8,22 m.s-2

Golf IV 1

Graf 1 – a/t, v/t, Golf zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 13:05 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 68,63 km.h-1
Brzdná dráha: s = 23,07 m
Brzdné spomalenie: a = 7,88 m.s-2

Golf IV 2

Graf 2 – a/t, v/t, Golf zimné pneu

Meranie 3 – vypočítané hodnoty ( čas 13:05 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 65,47 km.h-1
Brzdná dráha: s = 20,65 m
Brzdné spomalenie: a = 8,01 m.s-2

Golf IV 3

Graf 3 – a/t, v/t, Golf zimné pneu

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Pri meraniach brzdného spomalenia u daného vozidla VW Golf nebolo z technických  dôvodov možné vykonať rôzne porovnateľné skúšky brzdenia.  Z uvedených výsledkov meraní možno posúdiť, že pokiaľ je brzdová sústava vozidla v riadnom technickom stave, vek vozidla nemá vplyv na brzdné vlastnosti automobilu, dosahuje porovnateľné hodnoty ako vozidlá s pomerne novším dátumom výroby.

 

Vozidlo VW Passat 2,0 TDi Bluemotion

Značka: Volkswagen   Obchodný názov: Passat   Karoséria: AC kombi   Rok výroby: 2009

Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1968 cm3/81 kW   Palivo: nafta  Stav tachometra: 143 125 km  Prevádzková hmotnosť: 1 542 kg   Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč  ABS: áno

Pneumatiky

Letné  UNIROYAL RAINEXPERT 205/55 R16 91H  Hĺbka dezénu PN/ZN:  7mm/4mm

Zimné MICHELIN ALPIN M+S 205/55 R16 91T        Hĺbka dezénu PN/ZN:  6mm/7mm

Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.

Miesto merania

Bobrov, č. cesty III/52013, na úseku 5 – 6 km.

   

Brzdná skúška  č.1:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie,  teplota vzduchu 24 °C, dátum 16.05.2013,  pneu zimné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (180 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:15 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 64,19 km.h-1
Brzdná dráha: s = 19,74 m
Brzdné spomalenie: a = 8,05 m.s-2

Passat B6 1

Graf 4 – a/t, v/t, Passat zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:20)

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 61,35 km.h-1
Brzdná dráha: s = 18,31 m
Brzdné spomalenie: a = 7,93 m.s-2

Passat B6 2

Graf 5 – a/t, v/t, Passat zimné pneu

Brzdná skúška  č.2:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie,  teplota vzduchu 24 °C, dátum 16.05.2013,  pneu letné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (180 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 14:50 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 61,03 km.h-1
Brzdná dráha: s = 14,68 m
Brzdné spomalenie: a = 9,79 m.s-2

Passat B6 3

Graf 6 – a/t, v/t, Passat letné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 14:55 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 59,93 km.h-1
Brzdná dráha: s = 14,66 m
Brzdné spomalenie: a = 9,45 m.s-2

Passat B6 4

Graf 7 – a/t, v/t, Passat letné pneu

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Z uvedených hodnôt a grafov vyplýva, že používanie zimných pneumatík na vozidle, pri teplote 24°C, má nepriaznivý vplyv na brzdné vlastnosti automobilu. Meraním a výpočtami sme zistili hodnoty spomalenia v priemere o 1,5 m.s-2  nižšie ako pri jazde na  letných pneumatikách.

 

Vozidlo VW Touran 2,0 TDi PD

Značka: Volkswagen   Obchodný názov: Touran  Karoséria: AF Viacúčelová  

Rok výroby: 2009 Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1968 cm3/100 kW 

Palivo: nafta  Stav tachometra: 147 214 km  Prevádzková hmotnosť: 1 542 kg

Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč  ABS: áno

Pneumatiky

Letné  UNIROYAL RAINEXPERT 205/55 R16 91H  Hĺbka dezénu PN/ZN:  7mm/4mm

Zimné MICHELIN ALPIN M+S 205/55 R16 91T        Hĺbka dezénu PN/ZN:  6mm/7mm

Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe .

Miesto merania

Bobrov, č. cesty III/52013, na úseku 5 – 6 km.

   

Brzdná skúška  č.1:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie,  teplota vzduchu 24 °C, dátum 16.05.2013,  pneu letné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (90 kg).

 

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 14:25 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 62,08 km.h-1
Brzdná dráha: s = 17,76 m
Brzdné spomalenie: a = 9,43 m.s-2

Touran 1

Graf 8 – a/t, v/t, Touran letné jedna osoba

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 14:30 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 66,92 km.h-1
Brzdná dráha: s = 18,15 m
Brzdné spomalenie: a = 9,52 m.s-2

Touran 2

Graf 9 – a/t, v/t, Touran letné jedna osoba

Meranie 3 – vypočítané hodnoty  ( čas 14:35 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 62,18 km.h-1
Brzdná dráha: s = 15,01 m
Brzdné spomalenie: a = 9,94 m.s-2

Touran 3

Graf 10 – a/t, v/t, Touran letné jedna osoba

Brzdná skúška  č.2:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie,  teplota vzduchu 24 °C, dátum 16.05.2013,  pneu zimné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (90 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 15:00 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 63,20 km.h-1
Brzdná dráha: s = 18,85 m
Brzdné spomalenie: a = 8,18 m.s-2

Touran 4

Graf 11– a/t, v/t, Touran zimné jedna osoba

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 15:05 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 62,84 km.h-1
Brzdná dráha: s = 18,90 m
Brzdné spomalenie: a = 8,06 m.s-2

Touran 5

Graf 12 – a/t, v/t, Touran zimné jedna osoba

Brzdná skúška  č.3:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie,  teplota vzduchu 24 °C, dátum 16.05.2013,  pneu letné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 5 osôb (450 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty  ( čas 15:20 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 61,69 km.h-1
Brzdná dráha: s = 15,23 m
Brzdné spomalenie: a = 9,64 m.s-2

Touran 6

Graf 13 – a/t, v/t, Touran letné 5 osôb

Meranie 2 – vypočítané hodnoty  ( čas 15:25 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 60,82 km.h-1
Brzdná dráha: s = 14,58 m
Brzdné spomalenie: a = 9,79 m.s-2

Touran 7

Graf 14 – a/t, v/t, Touran letné 5 osôb

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Pri meraní brzdného spomalenia u vozidla Volkswagen Touran sme vyhodnotením brzdných skúšok overili platnosť matematického vzorca pre výpočet spomalenia  ( a = µ . g ), z ktorého vyplýva, že zaťaženie vozidla nemá vplyv na hodnotu výsledného plného brzdného spomalenia automobilu.  Taktiež sme poukázali, na základe merania a vyhodnotenia, na nepriaznivý vplyv používania zimných pneumatík pri vyššej teplote (24°C), pri ktorých je brzdná dráha dlhšia, a hodnota brzdného spomalenia nižšia ako pri brzdení na letných pneumatikách. Pre porovnanie – pri brzdení na letných pneumatikách z rýchlosti 70 km/h by sme na základe najvyššej hodnoty spomalenia (9,94 ms-2) dosiahli brzdnú dráhu 19m, a s použitím zimných pneumatík, za tých istých podmienok brzdnú dráhu 23,10 m (na základe spomalenia vyhodnoteného dynamickou skúškou brzdenia – 8,18 ms-2).

 

Vozidlo Mitsubishi Pajero Pinin 1,8 GDi

Značka: Mitsubishi   Obchodný názov: Pajero Pinin   Karoséria: AC kombi   Rok výroby: 2000

Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1834 cm3/88 kW   Palivo: benzín  Stav tachometra:

134 500 km  Prevádzková hmotnosť: 1 360 kg   Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč  ABS: nie

Pneumatiky

Zimné BARUM POLARIS 3  M+S  195/65 R15 91T      Hĺbka dezénu PN/ZN:  9mm/10mm

Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe .

Miesto merania

 Bobrov, č. cesty III/52013, na úseku 5 – 6 km.

   

Brzdná skúška  č.1:

Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie,  teplota vzduchu 25 °C, dátum 16.05.2013,  pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 2 osoby (180 kg).

Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 16:00 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 47,24 km.h-1
Brzdná dráha: s = 13,11 m
Brzdné spomalenie: a = 6,57 m.s-2

Pajero Pinin 1

Graf 15 – a/t, v/t, Pinin zimné pneu

Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 16:05 )

Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,55 km.h-1
Brzdná dráha: s = 11,90 m
Brzdné spomalenie: a = 6,73 m.s-2

Pajero Pinin 2

Graf 16 – a/t, v/t, Pinin zimné pneu

Vyhodnotenie brzdnej skúšky

Počas merania brzdnej dráhy a spomalenia pri vozidle Pajero Pinin sme nemali možnosť vykonať konfrontovateľné skúšky brzdenia, boli prevedené iba dve merania na zimných pneumatikách. Keďže vozidlo nie je vybavené systémom ABS, došlo počas skúšky k čiastočnému poškodeniu pneumatík, aj v dôsledku tohto predpokladu sme brzdili len z rýchlosti 50 km/h. Pri dynamických skúškach brzdenia z vyšších rýchlostí, by pravdepodobne došlo k úplnému zničeniu pneumatík. Toto vozidlo dosiahlo pomerne najnižšie hodnoty brzdného spomalenia zo všetkých testovaných vozidiel. Pripisujeme to zanedbanému technickému stavu a použitiu výrazne odlišných pneumatík s hrubým terénnym dezénom, v porovnaní s ostatnými vozidlami, ktoré boli použité v tejto analýze.

Záver

Prostredníctvom dynamickej skúšky bŕzd sa nám podarilo vyhodnotiť účinky brzdovej sústavy pre jednotlivé merané vozidlá, čim sme vytvorili určitú databázu hodnôt brzdného spomalenia a brzdnej dráhy. Na základe nameraných a vypočítaných výsledkov dokazujeme platnosť fyzikálneho vzorca  a = μ.g, kde výsledné spomalenie nie je závislé na hmotnosti automobilu, ale predovšetkým na súčiniteli šmykového trenia μ, medzi vozovkou a pneumatikou. Ďalší poznatok našej analýzy spočíva v poukázaní na potenciálne nebezpečenstvo používania zimných pneumatík pri vysokých teplotách, a letných pneumatík v zimnom období, z dôvodu výrazného vplyvu na predĺženie brzdnej dráhy. Pri vozidle Kia Soul bol vykonaný tiež test brzdenia s použitím snehových reťazí na prednej náprave, kde je z výsledkov viditeľný ich pozitívny vplyv na brzdenie počas jazdy na zľadovatenej ceste. Konkrétne hodnoty rýchlosti, spomalenia a dráhy brzdenia, sú vyhodnotené samostatne pri každom type meraného vozidla.

MJ

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

error: Chránený obsah!