Analýza brzdenia – brzdné dráhy osobných vozidiel 1
V tomto článku je uvedené vyhodnotenie brzdných vlastností osobných vozidiel za rôznych podmienok. Meraním a následným výpočtom sledujeme predovšetkým parameter plného brzdného spomalenia v pozdĺžnom smere a výslednej dĺžky brzdnej dráhy. Taktiež poukážeme na potenciálne riziko používania nevhodných pneumatík pre dané ročné obdobie ( letné v zime a zimné v lete ) v cestnej premávke a ich vplyv na výslednú brzdnú dráhu osobných automobilov. Porovnáme aj brzdenia minimálne zaťaženého ( jedna osoba – vodič ) a plne obsadeného vozidla a overíme vplyv rozdielnej hmotnosti na výsledné brzdné spomalenie. Súčasťou brzdných skúšok je aj meranie na snehu s a bez snehových reťazí a vyhodnotenie ich vplyvu na brzdenie vozidla.
Všetky merania boli vykonané dynamickou skúškou bŕzd, na vzorke šestnástich osobných motorových vozidiel kategórie M1.
METODIKA MERANIA
Na meranie a vyhodnocovanie brzdného spomalenia sme využívali nasledovných programov a zariadenia:
- XL Meter Gamma Medium
- XL Vision
- PC – Crash
- ADN 3
- 16 osobných vozidiel kategórie M1
Všetky merania sa uskutočňovali na vozovke, ktorá bola pokrytá približne 4 roky starým asfaltom. Výnimku tvorili merania na snehu, ľade resp. posypovom materiály, kde sa hľadali vhodné vozovky na uskutočnenie požadovaného merania a kde druh-kvalita asfaltu nehral významu rolu pri konečnom vyhodnocovaní.
Samotné meranie prebiehalo nasledovným spôsobom. Osadenie meracieho zariadenia pomocou prísavky na čelné sklo. Pomocou on-off tlačidla sa zariadenie zapne a následne sa pár sekúnd čaká na spustenie a automatickú kalibráciu. Následne sa druhým tlačidlom navolí konkrétne meranie (na výber sú tri) a ďalším tlačidlom sa pripraví spustenie merania. Pred spustením merania musí byť vozidlo v pokoji. V ďalšom kroku sa tlačidlom spustí meranie a následne sa vozidlo rozbehneme na požadovanú rýchlosť. Po dosiahnutí požadovanej rýchlosti nasleduje približne sekundová pauza kedy vyradíme rýchlosť, po ktorej nasleduje maximálne stlačenie brzdového pedálu. Po úplnom zastavení vozidla druhým tlačidlom zastavíme meranie a čakáme na okamžité vyhodnotenie na displeji meracieho zariadenia. Po zobrazení výsledkov môžeme proces merania zopakovať ako meranie č. 2 resp. meranie č.3, keďže prístroj umožňuje odmerať len tri merania. Po ukončení merania sa údaje prenášajú do PC pomocou programu XL Vision, kde sú následne upravené ako vstupné údaje použiteľné na vyhodnotenie v programe PC-Crash. Pomocou programu PC-Crash a konkrétne modulu UDS sa vyhodnotí konkrétne meranie a získané hodnoty sa následne pomocou známych vzorcov: a = v12/2.s = 2.s/t2 = v1/t pri (a = konštante, v →0) vyhodnotia.
DYNAMICKÁ SKÚŠKA BŔZD OSOBNÝCH VOZIDIEL
Vozidlo Fiat 500
Značka: Fiat Obchodný názov: 500 Karoséria: hatchback Rok výroby: 2010 Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1242 cm3/51 kW Palivo: benzín Stav tachometra: 32 700 km Prevádzková hmotnosť: 865 kg Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/bubon ABS: áno
Pneumatiky
Zimné: Pirelli Snowcontrol 195/45 R16 Hĺbka dezénu PN/ZN: 5mm/5,5mm
Miesto merania
Cesta I/61 – PB a snehom (snehovou člapkanicou) pokryté miestne komunikácie v PB.
Brzdná skúška č.1:
Podmienky: suchá vozovka, slabý vietor, teplota vzduchu -1 °C, dátum 29.12.2012, pneu zimné, rýchlosť 70km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:10 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 63,71 km.h-1
Brzdná dráha: s = 18,52 m
Brzdné spomalenie: a = 8,46 m.s-2
Graf 1 – a/t, v/t, Fiat 500 zimné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:14 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 64,31 km.h-1
Brzdná dráha: s = 17,98 m
Brzdné spomalenie: a = 8,87 m.s-2
Graf 2 – a/t, v/t, Fiat 500 zimné pneu
Brzdná skúška č.2:
Podmienky: mokrá posolená vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu -1 °C, dátum 23.12.2012, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:55 ) rýchlosť 50 km/hod
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,16 km.h-1
Brzdná dráha: s = 10,66 m
Brzdné spomalenie: a = 7,38 m.s-2
Graf 3 – a/t, v/t, Fiat 500 zimné pneu
Brzdná skúška č.3:
Podmienky: ujazdený sneh na vozovke (cca 0,5-1 cm), bezvetrie, teplota vzduchu -3 °C, dátum 28.12.2012, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:45 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,71 km.h-1
Brzdná dráha: s = 35,11 m
Brzdné spomalenie: a = 2,64 m.s-2
Graf 4 – a/t, v/t, Fiat 500 zimné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 12:48) – rýchlosť 75 km/hod
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 70,39 km.h-1
Brzdná dráha:s = 73,93 m
Brzdné spomalenie: a = 2,59 m.s-2
Graf 5 – a/t, v/t, Fiat 500 zimné pneu
Meranie 3 – vypočítané hodnoty ( čas 12:55) – rýchlosť 90 km/hod
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 81,96 km.h-1
Brzdnádráha: s = 91,44 m
Brzdnéspomalenie: a = 2,83 m.s-2
Graf 6 – a/t, v/t, Fiat 500 zimné pneu
Vyhodnotenie brzdnej skúšky
Z uvedených výsledkov je jasne vidieť, že aj relatívne tenká vrstva snehu pri teplote tesne pod nulou výrazne predĺži brzdnú dráhu. Pokles brzdného účinku na mokrej – posolenej vozovke pri teplote vzduchu -1 °C je oproti suchej vozovke relatívne malý – 1,5 m.s-2. Ak by sme mali suchú vozovku, zastali by sme pri rýchlosti cca 65 km/h na približne 18 metroch. Pri brzdení na mokrej – posolenej vozovke by sme mali ešte v tejto (18 m) vzdialenosti približne 27 km/h rýchlosť a pri brzdení na snehu dokonca cca 54 km/h rýchlosť. Z uvedeného vyplýva, že aj zdanlivo malý pokles brzdného účinku na mokrej – posolenej ceste citeľne predlžuje brzdnú dráhu. Oveľa horšie pre bezpečné zastavenie je však brzdenie na snehu, kde najmä kombinácia vyššej rýchlosti a zasneženej vozovky vyžaduje od vodiča veľmi dobrú predvídavosť a jazdnú zručnosť na bezpečné zastavenie vozidla.
Vozidlo Audi A4 B8
Značka: Audi Obchodný názov: A4 2,0 TDi Karoséria: sedan Rok výroby: 2009 Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1968 cm3/100 kW Palivo: nafta Stav tachometra: 73 500 km Prevádzková hmotnosť: 1 550 kg Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč ABS: áno
Pneumatiky
Letné Michelin Energy Saver 205/55 R16 91V Hĺbka dezénu PN/ZN: 5,5mm/5mm
Zimné Firestone Firehawk M+S 205/55 R16 91T Hĺbka dezénu PN/ZN: 6,5mm/7mm
Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.
Miesto merania
Cesta I/61 – 6 km smer PB-ZA – diaľničný privádzač Sever PB a komunikácie v intraviláne PB.
Brzdná skúška č.1:
Podmienky: ujazdený sneh na vozovke, slabý vietor, teplota vzduchu -3,5 °C, dátum 23.01.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:40 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,63 km.h-1
Brzdná dráha: s = 28,03 m
Brzdné spomalenie: a = 2,87 m.s-2
Graf 7 – a/t, v/t, Audi A4 zimné pneu
Brzdná skúška č.2:
Podmienky: mokrá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu -4,5 °C, dátum 14.01.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 13:35 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 48,56 km.h-1
Brzdná dráha: s = 11,69 m
Brzdné spomalenie: a = 7,78 m.s-2
Graf 8 – a/t, v/t, Audi A4 zimné pneu
Brzdná skúška č.3:
Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu -8 °C, dátum 12.02.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 11:35)
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,94 km.h-1
Brzdná dráha: s = 8,89 m
Brzdné spomalenie: a = 9,16 m.s-2
Graf 9 – a/t, v/t, Audi A4 zimné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:35 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,96 km.h-1
Brzdná dráha: s = 10,48 m
Brzdné spomalenie: a = 9,19 m.s-2
Graf 10 – a/t, v/t, Audi A4 zimné pneu
Brzdná skúška č.4:
Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 14 °C, dátum 5.04.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:05 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 48,71 km.h-1
Brzdná dráha: s = 9,61 m
Brzdné spomalenie: a = 9,53 m.s-2
Graf 11 – a/t, v/t, Audi A4 letné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:10 ) – rýchlosť 90 km/hod
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V= 82,11 km.h-1
Brzdná dráha: s = 27,12 m
Brzdné spomalenie: a = 9,59 m.s-2
Graf 12 – a/t, v/t, Audi A4 letné pneu
Brzdná skúška č.5:
Podmienky: suchá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 22,5 °C, dátum 30.04.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 11:25 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,57 km.h-1
Brzdná dráha: s = 8,01 m
Brzdné spomalenie: a = 10,00 m.s-2
Graf 13 – a/t, v/t, Audi A4 letné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 11:30) – rýchlosť 90 km/hod
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 85,58 km.h-1
Brzdná dráha: s = 28,63 m
Brzdné spomalenie: a = 9,87 m.s-2
Graf 14 – a/t, v/t, Audi A4 letné pneu
Brzdná skúška č.6:
Podmienky: mokrá vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu 14 °C, dátum 30.05.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:10 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 48,58 km.h-1
Brzdná dráha: s = 11,3 m
Brzdné spomalenie: a = 8,06 m.s-2
Graf 15 – a/t, v/t, Audi A4 letné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:15)
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,86 km.h-1
Brzdná dráha: s = 10,02 m
Brzdné spomalenie: a = 8,45 m.s-2
Graf 16 – a/t, v/t, Audi A4 letné pneu
Vyhodnotenie brzdnej skúšky
Pri tomto vozidle sme mali možnosť vykonať viacero meraní v rôznych ročných obdobiach, kde minimálne hodnoty brzdného spomalenia sme namerali na ujazdenom snehu pri použití zimných pneumatík. Z meraní je vidieť mierny nárast brzdného účinku letných pneumatík so stúpajúcou teplotou. Audi A4 dosahuje pri teplote 22,5 °C výborné brzdné spomalenie, 10 ms-2, čo predstavuje pri brzdení z rýchlosti 50 km/h brzdnú dráhu 9,65m. Brzdením pri teplote 14 °C sme namerali spomalenie 9,59 ms-2 , kde zostatková rýchlosť tohto automobilu bola 10,1 km/h v mieste kde by vozidlo pri teplote 22,5 °C už zastavilo. Z vykonaných skúšok brzdenia hodnotíme brzdné vlastnosti tohto vozidla ako veľmi dobré.
Vozidlo Lexus IS 220d
Značka: Lexus Obchodný názov: IS 220 d Karoséria: sedan Rok výroby: 2007
Zdvihový objem valcov/výkon motora: 2231 cm3/130 kW Palivo: nafta Stav tachometra: 76 500 km Prevádzková hmotnosť: 1 660 kg Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč ABS: áno
Pneumatiky
Zimné: Dunlop Winter Sport 215/55 R16 Hĺbka dezénu PN/ZN: 4mm/3,5mm Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.
Miesto merania
Cesta I/61 – PB a snehom (snehovou člapkanicou) pokryté miestne komunikácie v PB.
Brzdná skúška č.1:
Podmienky: vozovka s ujazdeným – zľadovatelým snehom, slabý vietor, teplota vzduchu -2 °C, dátum 11.01.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 11:40 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 47,64 km.h-1
Brzdná dráha: s = 44,76 m
Brzdné spomalenie: a = 1,96 m.s-2
Graf 17 – a/t, v/t, Lexus IS 220 d zimné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 11:45 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 47,31 km.h-1
Brzdná dráha: s = 44,63 m
Brzdné spomalenie: a = 1,93 m.s-2
Graf 18 – a/t, v/t, Lexus IS 220 d zimné pneu
Brzdná skúška č.2:
Podmienky: vozovka s čerstvým snehom, slabý vietor , teplota vzduchu -2 °C, dátum 11.01.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:45 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,09 km.h-1
Brzdná dráha: s = 33,71 m
Brzdné spomalenie: a = 2,33 m.s-2
Graf 19 – a/t, v/t, Lexus IS 220 d zimné pneu
Brzdná skúška č.3:
Podmienky: suchá vozovka s viditeľným soľným povlakom, bezvetrie, teplota vzduchu -2 °C, dátum 13.01.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:05 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 48,03 km.h-1
Brzdná dráha: s = 12,52 m
Brzdné spomalenie: a = 7,11 m.s-2
Graf 20 – a/t, v/t, Lexus IS 220 d zimné pneu
Brzdná skúška č.4:
Podmienky: suchá cesta, bezvetrie, teplota vzduchu -4 °C, dátum 19.01.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:25 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 48,93 km.h-1
Brzdná dráha: s = 10,08 m
Brzdné spomalenie: a = 9,16 m.s-2
Graf 21 – a/t, v/t, Lexus IS 220 d zimné pneu
Brzdná skúška č.5:
Podmienky: mokrá vozovka s jemným lesklým ľadovým filmom, bezvetrie, teplota vzduchu -2 °C, dátum 10.14.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 18:50 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,51 km.h-1
Brzdná dráha: s = 23,46 m
Brzdné spomalenie: a = 3,56 m.s-2
Graf 22 – a/t, v/t, Lexus IS 220 d zimné pneu
Brzdná skúška č.6:
Podmienky: snehová kaplanina (člapkanica), bezvetrie, teplota vzduchu -2 °C, dátum 11.01.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 17:30 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,91 km.h-1
Brzdná dráha: s = 24,88 m
Brzdné spomalenie: a = 3,27 m.s-2
Graf 23 – a/t, v/t, Lexus IS 220 d zimné pneu
Brzdná skúška č.7:
Podmienky: mokrá posolená vozovka, slabý vietor, teplota vzduchu -2 °C, dátum 16.01.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 15:05 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 48,52 km.h-1
Brzdná dráha: s = 11,66 m
Brzdné spomalenie: a = 7,79 m.s-2
Graf 24 – a/t, v/t, Lexus IS 220 d zimné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 15:10)
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 51,17 km.h-1
Brzdná dráha: s = 13,02 m
Brzdné spomalenie: a = 7,76 m.s-2
Graf 25 – a/t, v/t, Lexus IS 220 d zimné pneu
Vyhodnotenie brzdnej skúšky
Meranie sa uskutočnilo so zimnými pneumatikami, ktoré mali dezén 4 mm (3,5 mm), čo je blízko hranice zákonom stanoveného minimálneho limitu 3 mm. Porovnali sme brzdenie vozidla na suchej čistej vozovke a suchej vozovke pokrytej zaschnutým soľným povlakom od posypovej soli. Výsledné brzdné spomalenie bolo slabšie o viac ako 2 m.s-2. Výrazné zníženie brzdného účinku badať aj na mokrej vozovke s jemným lesklým ľadovým filmom oproti klasickej mokrej – posolenej vozovke. Rozdiely v brzdných dráhach boli veľmi výrazné (viac ako ako 4 m.s-2) a teda rýchle jazdenie je na takejto vozovke potenciálne veľmi nebezpečné. Opotrebované zimné pneumatiky sa negatívnym spôsobom prejavili v brzdnom účinku na snehom pokrytej vozovke, ktorý dosahoval podpriemerných hodnôt.
Pre orientáciu uvedieme porovnania jednotlivých brzdení, oproti referenčnému brzdeniu na suchej vozovke. Ak by sme mali suchú vozovku, zastali by sme pri rýchlosti cca 50 km/h na približne 10,5 metra. Pri brzdení na suchej vozovke so soľným povlakom na povrchu, by sme v tejto (10 m) vzdialenosti mali rýchlosť približne 24 km/h, pri brzdení na mokrej – posolenej vozovke približne 20 km/h, pri brzdení na mokrej – posolenej vozovke s jemným ľadovým povlakom cca 39 km/h, pri brzdení na snehovej čľapkanici viac ako 40 km/h a pri brzdení na snehu dokonca cca 43 km/h. Z uvedených faktov vyplýva, že mokrá – posolená vozovka logicky znižuje brzdný účinok, viac však prekvapí suchá cesta so soľným povlakom. Naozaj zradné je ale brzdenie na mokrej – posolenej vozovke s ligotajúcim sa tenučkým ľadovým filmom, ktorý na prvý pohľad nemusí pôsobiť nebezpečne. Brzdenie v snehovej čľapkanici a hlavne na ujazdenom snehu je už tradične veľmi rizikové a vyžaduje veľkú dávku vodičskej predvídavosti a to aj pri obutí zimných pneumatík.
Vozidlo Mercedes Benz B 180 CDI
Značka: Mercedes Benz Obchodný názov: B 180 CDI Karoséria: AB hatchback Rok výroby: 2007 Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1992 cm3/80 kW Palivo: diesel Stav tachometra: 93 900 km Prevádzková hmotnosť: 1 435 kg Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/kotúč ABS: áno
Pneumatiky
Letné: Continental Conti Premium Contact 2 205/55 R16 Hĺbka dezénu PN/ZN: 5mm/5mm
Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe č.
Miesto merania
Cesta I/61 – 6 km smer PB-ZA – diaľničný privádzač Sever PB, (snehom a snehovou člapkanicou) pokryté miestne komunikácie v PB.
Brzdná skúška č.1:
Podmienky: suchá vozovka, slabý vietor, teplota vzduchu 3 °C, dátum 8.04.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:40 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 47,11 km.h-1
Brzdná dráha: s = 10,40 m
Brzdné spomalenie: a = 8,23 m.s-2
Graf 26 – a/t, v/t, Mercedes Benz B 180 CDI letné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:32 ) – rýchlosť 90 km/hod
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 82,77 km.h-1
Brzdná dráha: s = 32,76 m
Brzdné spomalenie: a = 8,07 m.s-2
Graf 27 – a/t, v/t, Mercedes Benz B 180 CDI letné pneu
Brzdná skúška č.2:
Podmienky: vozovka pokrytá snehovou kaplaninou – člapkanicou, vánok, teplota vzduchu -2 °C, dátum 3.01.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:30 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 46,99 km.h-1
Brzdná dráha: s = 37,02 m
Brzdné spomalenie: a = 2,3 m.s-2
Graf 28 – a/t, v/t, Mercedes Benz B 180 CDI letné pneu
Brzdná skúška č.3:
Podmienky: vozovka pokrytá ujazdeným snehom v hrúbke cca 2 cm, vánok, teplota vzduchu -2 °C, dátum 3.01.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 12:55 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 45,3 km.h-1
Brzdná dráha: s = 62,33 m
Brzdné spomalenie: a = 1,27 m.s-2
Graf 29 – a/t, v/t, Mercedes Benz B 180 CDI letné pneu
Brzdná skúška č.4:
Podmienky: mokrá – posolená vozovka, bezvetrie, teplota vzduchu -2 °C, dátum 3.01.2013, pneu letné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:25 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 50,11 km.h-1
Brzdná dráha: s = 14,19 m
Brzdné spomalenie: a = 6,83 m.s-2
Graf 30 – a/t, v/t, Mercedes Benz B 180 CDI letné pneu
Vyhodnotenie brzdnej skúšky
Meranie brzdného spomalenia Mercedesu B nám ukázalo, že vozidlo dokáže pomerne účinne spomaliť aj na letných pneumatikách v mraze -12,5 °C. Zázračných hodnôt spomalenia síce B-čko na letných pneumatikách nedosiahlo, v prípade brzdenia na suchej vozovke alebo na mokrej posolenej však možno hovoriť o prijateľných hodnotách spomalenia pre bežnú cestnú premávku. Naopak absolútne nevyhovujúco pre bežnú cestnú premávku, nehovoriac o svižnom jazdení dopadli brzdné testy na snehovej kaplanine – člapkanici a hlavne snehovej pokrývke. Pre porovnanie, ak by sme mali suchú vozovku, zastali by sme pri rýchlosti cca 80 km/h na približne 30 metroch. Pri brzdení na mokrej – posolenej vozovke by sme mali ešte v tejto (30 m) vzdialenosti približne 30 km/h rýchlosť, pri brzdení na snehovej čľapkanici viac ako 66 km/h a pri brzdení na snehu dokonca cca rýchlosť 73 km/h. Z uvedených faktov vyplýva, že mokrá – posolená vozovka síce citeľne znižuje brzdný účinok, ale až čľapkanica a hlavne snehová/ľadová pokrývka znamenajú pre jazdu na letných pneu skutočné riziko.
Vozidlo Suzuki Vitara 1,6 JLX
Značka: Suzuki Obchodný názov: Vitara 1,6 JLX Karoséria: AC Kombi Rok výroby: 1989
Zdvihový objem valcov/výkon motora: 1590 cm3/59 kW Palivo: benzín Stav tachometra:105 600 km Prevádzková hmotnosť: 1030 kg Brzdy vpredu/vzadu: kotúč/bubon ABS: nie
Pneumatiky
Zimné: Michelin Agilis 81 Snow Ice 205/70 R15 C Hĺbka dezénu PN/ZN: 6mm/5,5mm
Fotodokumentácia vozidla a pneumatík uvedená v prílohe.
Miesto merania
Cesta I/61 – 6 km smer PB-ZA – diaľničný privádzač Sever PB.
Brzdná skúška č.1:
Podmienky: suchá vozovka, vánok, teplota vzduchu 18 °C, dátum 26.5.2013, pneu zimné, rýchlosť 50km/hod, zaťaženie vozidla – 1 osoba (85 kg).
Meranie 1 – vypočítané hodnoty ( čas 14:05 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 49,07 km.h-1
Brzdná dráha: s = 11,65 m
Brzdné spomalenie: a = 7,97 m.s-2
Graf 31 – a/t, v/t, Suzuki Vitara zimné pneu
Meranie 2 – vypočítané hodnoty ( čas 14:08 )
Rýchlosť na začiatku plného brzdného spomalenia: V = 43,02 km.h-1
Brzdná dráha: s = 9,19 m
Brzdné spomalenie: a = 7,77 m.s-2
Graf 32 – a/t, v/t, Suzuki Vitara zimné pneu
Vyhodnotenie brzdnej skúšky
Z uvedených výsledkov môžeme konštatovať, že aj viac ako 20 ročné terénne vozidlo bez ABS môže dosahovať obstojného výsledku spomalenia. Podmienkou je však pravidelný servis a teda dobrý stav brzdovej sústavy a pneumatík.
Pridaj komentár